مشکلات صنعت فرش ماشینی

مشکلات صنعت فرش ماشینی (گره واردات بر تار و پود فرش ماشینی)

گره واردات بر تار و پود فرش ماشینی ایران

مشکلات صنعت فرش ماشینی در شهرستان آران و بیدگل (قطب بین المللی فرش ماشینی) چیست ؟ 

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فرش ماشینی امروزه به یکی از اجزای جدا نشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده است،  فرش  ماشینی که بر خلاف قالی دستباف  توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود در خارج کشور هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

شهرستان آران و بیدگل با تولید سالانه بیش از ۷۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی، به عنوان قطب بین المللی فرش ماشینی در کشور شناخته می‌شود. امااین صنعت بامشکلاتی از جمله تامین مواد اولیه ، با کاهش تولید و صادرات رو به رو شده است . علاوه بر آن ، بالارفتن قیمت‌ها، توان خرید را از مشتری داخلی گرفته است.
مهم‌ترین مشکل صنعت فرش ماشینی را می‌توان تامین مواد اولیه دانست. بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، الیاف اکریلیک است که به صورت وارداتی می باشد. درحالی که کارخانه پلی اکریل اصفهان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرک صنعتی فرش آران و بیدگل توان تامین این مواد اولیه را دارد. سال هاست که خطوط تولیدش با خصوصی سازی‌های نادرست از کار افتاده و دست‌های پشت پرده نمی‌خواهند در تولید الیاف اکریلیک خودکفا شویم.

۸۰۰ واحد صنعتی فرش ماشینی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد

عبدالرحیم مفیدی بیدگلی مدیرعامل شهرک صنعتی نساجی اصفهان گفت: شهرستان آران و بیدگل با داشتن ۸۰۰ واحد صنعتی ده درصد صنایع استان را به خود اختصاص داده و بیشتر این صنایع در حوزه تولید فرش ماشینی و صنایع وابسته کار می کنند.
او ادامه داد: تراکنش مالی سالانه صنعت در این شهرستان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است . ۱۷ هزار کارگر به طور مستقیم در این صنعت کار می‌کنند و ۷۰ درصد مردم این شهرستان به دلیل فعالیت در کارخانه‌های تولید فرش ماشینی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی افزود: صنعت فرش ماشینی در این شهرستان باعث شده تا این صنعت بعنوان قطب فرش ماشینی کشور شناخته شود . بالای ۹۰ درصد تولیدات نساجی ایران در کاشان و آران و بیدگل تولید می‌شود.  به همین دلیل اصفهان قطب صنعت نساجی کشور و در این حوزه دارای رتبه اول است.
واسطه گری = افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل 
مفیدی تاکید کرد: با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه این صنعت به شدت افزایش پیدا کرده و قیمت فرش ماشینی چند برابر شده است. مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش ماشینی دو قسمت است، قسمت اول نخ بی سی اف است که در داخل کشور و به همت پتروشیمی‌های داخلی تولید می شود که متاسفانه با قیمت گزاف به فروش می‌رسد. قسمت دوم الیاف اکریلیک بوده که وارداتی است و کشور‌های هند، چین، ترکیه و آلمان وارد می‌شود.
وی افزود: مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود مانند نخ (گرانول) در تمام دنیا کمتر از یک دلار است . ما آن را در داخل تولید می کنیم و با این وجود حدود چهل هزار تومان می‌خریم . واسطه گری و دلال بازی نخ تولید داخل را از مواد اولیه وارداتی هم بسیار گران‌تر می‌خریم.
 

مشکل تامین مواد اولیه، صادرات را کاهش داده است

آقای مجید گواهی صادرکننده نمونه فرش ماشینی گفت : مهم‌ترین مشکلات صنعت فرش ماشینی در درجه اول تهیه مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز است. نرخ فرش به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه بسیاربالارفته وهم درتولید و هم در فروش و صادرات با مشکل مواجهیم. باتوجه به دردسترس نبودن مواد اولیه تولیدات به شدت کاهش یافته و حال این صنعت وخیم است که  این امر منجر به کم شدن شیفت‌های کاری و کم کردن نیروی کار می‌شود.

وی افزود:گرانول درداخل تامین می‌شود، ولی همین مواد را هم با مشکل و گران تامین می‌کنیم. ازطرفی الیاف اکرولیک راباید ازخارج تامین کنیم و کارخانه پلی اکریل هم به دلیل تعطیلی توان تولید ندارد. در شهرستان آران و بیدگل از بهترین دستگاه‌های روز دنیا برای تولید فرش استفاده می‌شود. نقشه‌ها توسط بهترین هنرمندان طراحی شده و بیش از ۵۰ درصد تولیدات شهرک صادر می‌شود . با این اوضاع تولید به شدت کاهش یافته در نتیجه صادرات نیزکاهش می بابد.

خروج بی رویه ارز با واردات مواد اولیه

سید جواد سجادی دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران گفت: پلی اکریل تنها تولید کننده الیاف اکرولیک در کشور است که دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ تن الیاف اکرولیک در روز است که بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و درصورتی که کامل فعال باشد علاوه بر اشتغال چندهزار نفر از خارج شدن ۵۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.
وی افزود:۱۲۲ هزار تن الیاف اکریلیک مورد نیاز کشور، سال گذشته از کشور‌های ترکیه چین هند بلاروس و آلمان خریداری شد و این حجم واردات بیش از ۲۸۴ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده است.

الیاف اکریلیک می‌تواند در داخل کشور تولید شود

طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین ارز کشور صادرات غیر نفتی است.اصفهان به عنوان قطب صنعت فرش ماشینی کشور صادرات قابل توجهی در این زمینه دارد. امااین صنعت نیازمندمواداولیه اکریلیک است که توان تولید آن درداخل کشور و در کارخانه پلی اکریل وجود دارد. در کشور ما برای تولید الیاف اکریلیک ظرفیت تولید تعریف شده و کارخانه پلی اکریل اصلی‌ترین ظرفیت تولیدی ما در این حوزه است.

طغیانی ادامه داد:ماسالانه حدود۱۵۰هزارتن نیازبه الیاف اکریلیک داریم که همه این مواد را وارد می‌کنیم. کارخانه پلی اکریل اگربا تمام ظرفیت کار کند، می‌تواند سالانه بیش از ۱۳۵ هزار تن الیاف اکریلیک تولید کند.(تقریبا بخش اعظم این نیاز کشور را تامین می‌کند).

دست های پشت پرده ای که نمی خواهند پلی اکریل احیا شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت:
کارخانه پلی اکریل برای تولید اکریلیک نیاز به ماده اولیه دارد که ارزبری کمتری نسبت به واردات اکریلیک دارد. اما واردات این ماده انجام نمی‌شود تا صنایع مختلف همچنان محتاج اکریلیک وارداتی باشند. طغیانی افزود: کارخانه پلی اکریل که روزگاری نگین نساجی غرب آسیا بود و اکنون در حال رکود است و تولید چندانی ندارد، الیاف اکریلیک که در این کارخانه تولید می‌شود از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
او ادامه داد: صنایع مختلفی در کشور نیاز به مواد اولیه اکریلیک دارند که یکی از آن‌ها صنعت فرش ماشینی است که امروزه بیش از هشتاد درصد مواد اولیه خود که اکریلیک است را وارد می‌کند در حالیکه این کارخانه، توان تولید مواد اولیه این صنعت را دارد.

نوید تولید و بومی سازی an در پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی

تولایی رئیس اتاق بازرگانی کاشان گفت: پلی اکریل صد درصد نیازمند ماده اولیه an است، و  هم اکنون این ماده از کشورهای خارجی وارد می شود و به دلیل محدودیت های واردات این ماده، بخش اعظمی از خطوط اکریلیک کارخانه پلی اکریل خوابیده است.
او افزود: خوشبختانه ابتدای امسال شرکتی دانش بنیان در پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی برای تولید ماده اولیه an اعلام امادگی کرده و پس از دریافت تسهیلات لازم، این ماده را تولید کرد. این ماده به طورانحصاری فقط توسط چند کشور تولید می شود . اکنون به همت دانشمندان کشورمان این ماده اولیه را بومی سازی کردیم.
وی ادامه داد:تولیداین ماده دراندازه ازمایشگاهی انجام شده وعیارو کیفیت بسیار خوبی در حد 96 درصد داشت. امیدواریم تاقبل ازدهه فجربتوانیم محصول این شرکت را تولید و گام بلندی در زمینه تولید اکریلیک در کشور داشته باشیم.

⇒ سایر مطالب ⇐