تامین مواد اولیه صنعت نساجی

بررسی نابسامانی تامین مواد اولیه صنعت نساجی

بررسی نابسامانی تامین مواد اولیه صنایع نساجی

با حضور دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران 

علیمردان شیبانی نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها برای تولید و تامین مواد اولیه ایجادشدند،گفت:

پتروشیمی ها آماده تولید،عرضه و تامین مواد اولیه شدند، اما متاسفانه در اجرا درست برعکس عمل شد. در بحث پلی استر وضعیت بحرانی است، ۶۰ درصد مصرف صنعت نساجی در ذوب ریسی ها، پلی استر است .

او اظهار کرد: باید اجازه بدهند تا ماشین‌های مدرنی که درکارخانجات بر روی زمین نصب شده‌اند باحداکثر بهره وری کارکنند. اما متاسفانه عرضه به صورت قطره چکانی و رو به پایین است.

شیبانی افزود: پتروشیمی تندگویان در سال۹۸و ده ماهه۹۹ بدون استثنا عرضه را پایین آورده است. در صورتی که باید روند عرضه بالاتر می رفت زیرانیاز بیشتری به عرضه داریم.

وی افزود: اگر مواد اولیه نداشته باشیم و اگرلازم باشد که مواد را واردکنیم دراین صورت ارزبیشتری خارج می شود. صنعت ما بسیار صدمه دیده است لذا کارخانجات نساجی بیش تر از ۶۰ درصد کار نمی کنند.

او با اشاره به اینکه اخیراً سلف یک ماه باب شده است خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه ابتدای امسال از کل فروش ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومانی تندگویان ۵۸۷ میلیارد تومان ناشی از رقابتی بوده است. این عرضه قطره چکانی از جیب صنعتگر نساجی و ازجیب مصرف‌کننده نهایی درآورده می شود.

دکتر شیبانی افزود:ما براساس نیاز و مجوزهایی که صادر می‌شد می گفتیم که هفته ای چه مقدار عرضه صورت بگیرد. تا زمانی که این عرضه بود همه چیز عالی بود. از زمانی که عرضه را کم کردند بلافاصله مشکلات شروع شد، لذا مهندسی بازار در جهت لطمه زدن است.

تمرکز پتروشیمی ها بر رفع نیاز صنایع تکمیلی است

احمد مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه همه نگاه ما داخلی است افزود:

توجه ما بر روی صنایع تکمیلی است، ما بنگاه اقتصادی هستیم و باید نگاه اقتصادی داشته باشیم . به وضعیت کشور کاملاً توجه داریم،وقتی صادرات انجام می‌دهیم سه ماه طول می‌کشد تا ارز را به کشور منتقل کنیم. ما خوراکمان را با همان ارز نیما می گیریم . تندگویان سالیانه ۶ درصد عرضه را بیشتر می‌کند، سال گذشته ۱۳۰ هزار تن در انبارهای تندگویان جنس ماند.

از قبل از انتخابات آمریکا یک دفعه تقاضا افت پیدا کرد یعنی ۲۸ درصد تقاضا کاهش یافت. درآبان ماه دچار مشکلات فنی شدیم که با فروش سلف جبران کردیم و لذا فروش سلف طبق قانون انجام شده است.

رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی افزود: یک عده ای انگار کارگر ندارند، هر وقت وضعیت خوب باشد خرید می کنند و بخشی دیگر نیز اقدام به خرید نمی کنند. سال گذشته ۱۳۰ هزار تن پت ما خریداری نشد و بر روی دست ما ماند.

وی افزود: ما۱۵۰میلیون دلار پارادایمر وارد کردیم تامشکل ایجاد نشود اما هنوز نتوانستیم مشکلات را حل کنیم. تندگویان الان دچار مشکل است و مدام به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند و برمی‌گردند مگر ما مسئول واردات هستیم که باید پاسخگو باشیم.

مهدوی ابهری با اشاره به اینکه بورس جای رقابت است عنوان کرد: تمام تولید تندگویان باید در اختیار صنایع تکمیلی باشد در صورتی که آنها نباید اقدام به رقابت کنند. ما این محصول را با قیمت پایه عرضه می‌کنیم اما باید بدانید که بورس جای رقابت است ، چه گناهی کرده ایم که دولت به ما گفته است که حتماً باید به بورس بروید.

کاهش ۱۳.۵ درصدی تولید پت نساجی تندگویان

محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی پوشاک و سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه پلی استر به عنوان پرمصرف ترین ماده اولیه صنعت نساجی است افزود:

در حوزه صنایع نساجی روند سال گذشته نشان می‌دهد که حداقل ۳۰۰ هزار تن نیاز سالانه داریم . ظرفیت هایی که در این حوزه داریم قاعدتا بیشتر از اینهاست . ظرفیت های منصوبی ۹۰۰ هزار تن است،منتها امکان استفاده از چیپس و مواد ضایعاتی را در کنار هم داریم .

او افزود: پت نساجی تندگویان در ۱۱ ماهه امسال 13/5 درصد کاهش تولید داشت. در۱۱ماه سال ۹۸تولید تندگویان۲۷۰هزارتن بوده است اما در۱۱ماهه امسال۲۳۳هزارتن تولید داشته است که حدود 13/5 درصد کاهش تولید را نشان می دهد .

ترحمی با اشاره به اینکه کاهش تولید منجر به ۲۰ درصد کاهش عرضه شده است گفت: متاسفانه علی رغم اینکه خیلی تلاش شد و به طرق مختلف از دوستان تقاضا کردیم که صادرات صورت نگیرد اما قریب به ۲۰ هزار تن صادرات انجام شده است و لذا این مسائل منجر به التهاب در این حوزه از نساجی شده است.

در داخل کشور کمبود پت داریم و واردات باید انجام شود

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا اظهار کرد: ما در داخل کشور کمبود پت داریم و این موضوع را کمیته تخصصی تصویب کرده است .  باید واردات صورت گیرد لذا تندگویان به تنهایی نمی‌تواند تامین کننده باشد.

او ادامه داد: صنایع پایین دستی در زمینه نساجی در سال گذشته توسعه پیدا کردند، تقاضا به دلیل محدودیت‌هایی که وزارت صنعت اعمال کرده کم شده، لذا تقاضا سرکوب شده است. ۲۰ هزار تن باید واردات انجام می شد اما این امر صورت نگرفته است.

این مقام مسئول افزود: در کالاهایی که دچار التهاب هستند نیاز به واردات است. شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دفتر توسعه صنایع پایین دستی در واقع بر روی این موضوع تصمیم می گیرند ؛ تا تولید کننده واردات را انجام دهد و کسری بازار را جبران کند.

باتشکر

منیع : وبسایت نساجی امروز 

جهت مطالعه بیشتر 

جهت مشاهده فیلم کلیک کنید 

 

⇒ سایر مطالب ⇐