چگونه یک فرش خوب بخریم

چگونه یک فرش خوب بخریم ؟

چگونه یک فرش خوب برای منزل بخریم ؟

فرش و قالی، در خانه ما ایرانی‌ها حرف اول را می‌زند. وجود فرش و قالی در زندگی ما ایرانی‌ها نقش انکارناپذیری دارد. بسیار مهم است که در هنگام خرید فرش دقت زیادی به خرج دهیم . در نهایت بتوانیم فرشی را برای استفاده در منزل خود تهیه کنیم که متناسب با نوع نیازهای ما باشد.

خرید فرش ماشینی خوب یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا هنگام خرید اسباب و لوازم مورد نیاز برای یک خانه، در ذهن افراد شکل می‌گیرد. با دانستن نکاتی که در ادامه این بخش  ارائه می‌کنیم؛ با وجود تنوع بسیار، طراحی و نقشه فرش در بازار دچار سردرگمی نمی‌شوید.

مواردی که باید هنگام خرید فرش برای خانه به آن توجه کنید عبارتند از:

  1. کیفیت
  2. ماندگاری
  3. تفاوت دستباف و ماشینی 
  4. آلرژی زا بودن فرش

نکته اول : نوع کاربرد فرش 

اولین گام این است که به نحوه استفاده از اتاق‌های خانه و نوع کاربرد آن‌ها توجه کافی داشته باشیم.

  • یکی از فرش‌هایی که طرفداران زیادی در بین فرش‌های دیگر دارد، فرش‌های گل برجسته است. این فرش‌ها برای دفتر کار مناسب هستند. کیفیت این فرش‌ها پایین است و طرح برجسته روی این فرش‌ها تا اولین شست و شو دوام دارد. خرید این نوع فرش برای اتاق کودک مناسب نیست، زیرا تمیز کردنشان سخت است و راه رفتن و نشستن روی آنها کودک را آزار می‌دهد.
  • برای اتاق کودک بهتر است فرش‌هایی با طرح‌های ساده بخرید که زود تمیز می‌شوند. هنگامی که فرش‌های برجسته پا می‌خورند هم سطح می‌شوند . چون سطح‌های توخالی آنها از برجستگیشان بیشتر است، نازک شده و فرم اولیه خود را از دست می‌دهند.
  •  فرش‌های تزئینی و یا فرش‌های گره‌ای برای دکور مناسب هستند . اگر برای خانه استفاده شوند به این دلیل که تار و پودشان از جنس نخ‌های ضخیم و باریکی است، هنگام راه رفتن زود کنده می‌شوند . جارو کردنشان بسیار سخت است. اگر از این نوع فرش‌ها در خانه استفاده شود، خیلی زود باقی مانده‌های غذا و خرده نان‌ها درون تار و پود فرش‌ها جا خوش می‌کنند و تمیز کردنشان کار چندان آسانی نیست.
  •  فرش‌های رنگی طرح دار معمولا از ترکیبات نامرغوبی تهیه شده اند و وزن بسیار سنگینی دارند. این فرش‌ها برای اتاق خواب طراحی شده اند، اما استفاده از آن‌ها برای اتاق خواب مناسب نیست . می‌تواند برای کودکان، آلرژی زا باشد.

نکته دوم : سبک زندگی 

در گام دوم به‌منظور خرید فرش ماشینی خوب بهتر است که به سبک زندگی خود توجه کافی داشته باشیم.

به‌طور مثال اگر در خانه کودکی داریم یا از حیوانات خانگی در منزل خود نگهداری می‌کنیم . یا اعضای خانواده ورزشکار هستند اقدام مناسب در هنگام خرید خوب آن است که فرشی را انتخاب کنیم که طرح‌ها و نقشه‌های آن شلوغ و تیره‌رنگ باشد. بدین ترتیب کثیفی و آلودگی فرش به‌راحتی قابل مشاهده نخواهد بود. فرش تک‌رنگ تیره به‌طور مثال به رنگ آبی نفتی، قهوه‌ای مایل به شکلاتی و غیره به‌راحتی لکه‌های روشن یا دوده را در خود نشان می‌دهد. فرشی که رنگ بسیار روشن دارد به‌طور مثال سفید یا کرم‌رنگ است جای پا و گرد‌و‌غبار را به‌راحتی نمایان می‌کند. برخی فرش‌ها ذرات و آلودگی‌ها را کمتر از سایر فرش‌ها نمایان می‌سازند. فرش‌هایی که چند رنگ مختلف در خود دارند یا طرح‌های آن‌ها تو در تو است ذرات غبار، خاک و غیره را کمتر از سایر فرش‌ها نشان می‌دهند

نکته سوم : فضای خانه 

چنانچه فضای خانه ما کوچک و جمع‌و‌جور باشد و قصد بزرگتر نشان دادن آن را داشته باشیم، انتخاب مناسب در زمان خرید فرش ماشینی خوب آن است که فرشی بخریم که رنگ روشنی دارد. معمولا این گونه از فرش‌ها فضا را وسیع‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اگر فضای خانه ما خیلی بزرگ باشد و کم‌اثاثیه نشان دهد. بهتر است در زمان خرید فرش ماشینی خوب برای استفاده در منزل خود فرش‌هایی را انتخاب کنیم که رنگ‌های تیره‌ای داشته باشند. گفتنی است این نوع از فرش‌ها فضای خانه را گرم و صمیمی و دنج می‌سازند.

نکته چهارم : نوع بافت فرش

یکی از موارد مرتبط با این موضوع این است که آن نوع از فرش‌هایی که در بافت آن‌ها نایلون استفاده شده است و اصطلاحا به آن‌ها فرش‌های نایلونی گفته می‌شود دوام بسیار زیادی دارند. همچنین این نوع فرش‌ها در مقابل تغییر شکل نیز بسیار مقاوم و از قیمت کمتری نسبت به سایر فرش‌ها برخوردار هستند. تنها ایراد و اشکالی که این نوع از فرش‌ها دارند آن است که به‌سادگی گرد‌و‌خاک را به فضای اطراف خود منتقل می‌کنند.

آن دسته از فرش‌هایی که در بافت آن‌ها اولفین استفاده شده است مقاومت خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند. این نوع فرش‌ها را می‌توان به‌سادگی تمیز کرد. تنها عیبی که این دسته از فرش‌ها دارند آن است که با گذشت زمان حالت اولیه خودشان را از دست می‌دهند و اصطلاحا کش می‌آیند.

نکته پنجم : نوع پرزدهی فرش

به خاطر داشته باشیم که فرش‌های آکریلیک غالبا در هفته‌های اولی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم پرزدهی زیادی دارند.

پس از این که فرش را در رگال فرش‌فروشی مشاهده کردیم حتما قبل از این که برای خرید آن اقدام کنیم فرش را روی زمین پهن نماییم و نقوش و رنگ‌های آن را مورد بررسی و مشاهده قرار دهیم.

دلیل انجام این کار آن است که فرش‌های پلی‌استری به این علت که نخ آن‌ها دارای درخشندگی می‌باشد . از زوایای دید گوناگون شیدهای رنگی متفاوتی دارند. در نتیجه در هنگام خرید این نوع از فرش‌ها ضروری است فرش مورد نظر را در زیر نور مناسب و مانند فضای منزل نیز مورد بررسی قرار دهیم.

باتشکر

منبع : وبسایت واسط کالا

مقالات مرتبط : مشکلات تمیز نبودن فرش 

 

⇒ سایر مطالب ⇐