مشکلات صنعت نساجی ایران

گلایه از توزیع نامناسب تولیدات پتروشیمی

گلایه یک پیشکسوت صنعت نساجی نسبت به توزیع نامناسب تولیدات پتروشیمی های داخل کشور

دکتر علیمردان شیبانی،پیشکسوت صنعت نساجی و عضوهیئت مدیره انجمن نساجی ایران:

ازنحوه قیمت گذاری وعرضه مواداولیه مجتمع پتروشیمی دربورس کالا انتقاد کرد وآنرا قطره چکانی و با قیمت بسیار ناعادلانه دانست .

وی ابراز داشت: واقعیت این است که طی 9 ماهه گذشته ، واحد های صنعت نساجی ایران و مصرف کنندگان اصلی مواد پلیمری با مشکلات بیشماری در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی دست و پنجه نرم می کنند.

تمام این مشکلات ناشی از عرضه بسیار اندک و قطره چکانی مجتمع های پتروشیمی و افزایش بی رویه قیمت ها در بورس کالا با ایجاد بعضا رقابت تا حدود 60 درصد روی پاره ای از مواد است .

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران افزود:

مدیران پتروشیمی گناه این نابسامانی را به گردن سایت بهین یاب می اندازند، در حالیکه اینگونه نیست . صنعتگران ، مواد پتروشیمی را صرفا برای استفاده در خطوط تولیدی نیاز دارند تا بتوانند در قالب محصول نهایی با ارزش افزوده ای به مراتب بالاتر در بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایند.

جای تأسف است که مدیران پتروشیمیبنا به دلایلی نامعلوم ؛ ضمن عرضه کم در بورس کالا تمایل به صادرات این مواد در قالب خام فروشی مواد اولیه دارند .

آیا صرفه اقتصادی صادرات مواد پتروشیمی بصورت خام بالاتر از عرضه آن به مصرف کنندگان واقعی است ؟ 

دکتر شیبانی : فرض کنیم صادرات یک کیلوگرم گرانول پلی پروپلین ، حدود 5/1 دلار ارز وارد کشور خواهد کرد. همین یک کیلوگرم اگر در اختیار تولیدکننده داخلی قرار گیرد و به محصول نهایی مانند:فرش،موکت،نخ و… تبدیل و بصورت کالای نهایی صادر شود، میزان ارز آوری آن چندین برابر خواهد بود .

آیا آزاد کردن سقف رقابت بورس کالا ، اقدام مناسبی برای واحدهای تولیدی است ؟ 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این سوال گفت :

متأسفانه یکی از تصمیمات نادرست در این زمینه ، برداشتن سقف رقابت بود . کدام کشور راسراغ داریدکه متولیان امرشرایطی رافراهم نمایند تا تولیدکننده داخلی،رقیب همکار خود شود ؟

دکترشیبانی تسریح کرد:

انجمن صنایع نساجی ایران تمام توان خود رابرای ساماندهی این بی نظمی ها ونابسامانی هاحاکم براین امر،ازطریق ارسال نامه،برگزاری جلسات مشترک،ملاقات پی درپی و… انجام داده است .

این نماینده حدودسه سال درکاگروه تنظیم بازارپتروشیمی که باحضور نماینده وزارت صمت،نماینده سازمان حمایت ازمصرف کننده وتولیدکننده،نماینده بورس کالا،نماینده پتروشیمی همه هفته تشکیل می شد،شرکت داشت.

وی در ادادمه بیان داشت:

فاجعه و درد دیگر این است که مبنای محاسبه قیمت مواد پتروشیمی تولید داخل ، نرخ ارز است !.بارها اعلام کردیم که واحدهای پتروشیمی مواد اولیه خود را از منابع نفت ، گاز و نیروی کار و … را با پول رایج کشور تأمین می کند .

باتشکر

منبع : وبسایت نساجی امروز 

مقالات مرتبط : دلیل افزایش قیمت مواد اولیه 

⇒ سایر مطالب ⇐