تفاوت فرش دستباف با ماشینی

فرش دستباف یا ماشینی ؟ (بخش دوم)

در مطلب قبل ، توضیحاتی در مورد فرق بین فرش دستباف ، نیمه دستباف و ماشینی دادیم . در ادامه می خواهیم به تفاوت بین این سه نوع فرش بپردازیم .

1 – ظاهر فرش

در حالی که تفاوت های متعددی بین سه نوع فرش در مورد ظاهر آنها وجود دارد، اما همه آنها دارای پتانسیل ترکیب بهتری در زمینه طراحی منزل هستند.

  • ظاهر دستباف

فرش  های دستباف به مراتب ظاهر طبیعی تر و عالی تری نسبت به سایر فرش هادارند. این فرش ها، نقص های ناچیزی دارند ، این نقص ها شامل تغییرات ناچیز طراحی یا اندازه متفاوت گره بر روی حاشیه پارچه هستند.

  • ظاهر نیمه دستباف

در بسیاری از موارد، فرش های نیمه دستباف، تمایز بخصوصی نسبت به فرش های دستباف دارند و این تفاوت زمانی قابل مشاهده است که از جلو به فرش ها نگاه کنیم .

  • ظاهر فرش های ماشینی

چون این فرش ها با ماشین های درجه بندی شده و برنامه ریزی شده ساخته می شوند، لذا هر فرش ماشینی، کاملا یکپارچه است. شما هیچ زاویه زبر، نقص در طراحی یا کوک زنی نامتوازنی را مشاهده نمی کنید.

2 – تفاوت در بافت

بافت بیشتر از نوع ماده ناشی می شود و ارتباط چندانی با روش بافندگی استفاده شده ندارد . در فرش های دستباف و نیمه دستباف، هر دو ضخیم تر و زبرتر به نظر می رسند.اگر شما جلو و پشت فرش را لمس کنید، هر دو نوع باید مقاومت بالاتری نسبت به تراکم داشته باشند.
فرش های ماشینی، بخصوص زمانی که از مواد مصنوعی استفاده می کنند، نرم تر هستند. وقتی فرش ماشینی را لمس می کنید، الیاف براحتی متراکم می شوند.

3 – تفاوت در دوام

در این مورد براحتی می توایند سه نوع فرش متفاوت را از همدیگر تمایز دهید. علیرغم ماده مورد استفاده، تمایز روشنی در چگونگی استفاده از این فرش ها، بخصوص در نواحی پر ترافیک دیده می شود. بخاطر داشته باشید که مقدار زمانی که از فرش استفاده می کنید بستگی به چگونگی مراقبت از آن دارد.
وقتی سعی دارید تا دوام فرش را بررسی کنید، با تراکم گره این کار را آغاز کنید. تراکم گره به چگونگی تعداد گره ها در هر اینچ مربع اشاره دارد. این تعداد می تواند خیلی متفاوت باشد، اما در کل در هر اینچ مربع باید بین ۹۰ تا ۱۰۰ گره وجود داشته باشد که بسته به ماده مورد نظر این مقدار متفاوت است. شمارش این گره ها، کار سختی است و قبل از خرید باید این اطلاعات را بدست آورید.

  • دوام فرش دستباف

فرش های دستباف به مراتب با دوام ترین نوع فرش هایی هستند که می توانید خریداری کنید. فرش دستباف ایجادشده توسط هنرمند ماهر، این پتانسیل را دارد تا قرن ها باقی بماند.

  • دوام فرش ماشینی

فرش های ماشینی نسبت به فرش های دستباف دوام کمتری دارند. این مسئله به این معنی نیست که فرش های ماشینی خوب نیستند، بلکه کارایی مناسبی دارند. متوسط زمانی که فرش ماشینی دوام دارد، بطور متوسط ۲۰ سال است، هرچند گاهی طولانی تر هم می مانند.

  • دوام فرش نیمه دستباف

فرش های نیمه دستباف، کم دوام ترین فرش ها هستند. هرچند این بدین معنا نیست که نمی توانید آنها را نگهداری کنید. اگر به خوبی از فرش نیمه دستباف نگهداری کنید، در نهایت تا ۱۰ سال دوام دارد و حتی این پتانسیل را دارد تا ۲۰ سال نیز برسد.

4 – به پشت فرش دستباف و ماشینی نگاه کنید 

بهترین روش برای بیان تفاوت بین فرش های دستباف و ماشینی، نگاه به پشت فرش است. در فرش های دستباف، بافت و گره ها کمی بازتر بوده و دقیقا یکپارچه نیستند. از طرف دیگر، فرش ماشینی بسیار یکپارچه بوده و حتی دقیق تر هستند. وقتی از عقب به فرش نگاه می کنیم، هرچه جزئیات بیشتری در طراحی باشد، مشخص می کند که کیفیت فرش بهتر است.

5 – حاشیه های فرش دستباف و ماشینی

روش دیگر نگاه به حاشیه های آن است . همانطور که در تصویر می توان دید، حاشیه فرش ماشینی، دوخته شده است و در هنگام پرداخت نهایی، به هم متصل شده است.

حاشیه فرش دستباف، امتدادی از زمینه فرش است که در تصویر ذیل آن را مشاهده می کنید.

پشت فرش دستباف. توجه: حاشیه، بخشی از زمینه فرش است

پشت فرش ماشینی، توجه: حاشیه، دوخت می شود

6 – تفاوت در هزینه

اگر خواستار کیفیت بالاتری از فرش هستیم ، مستلزم پرداخت هزینه بیشتری نیز باید باشیم . مهم نیست کدام نوع را ترجیح می دهید، باید بدانید که شما سرمایه گذاری مطمئنی می کنید، چون فرش می تواند باعث راحتی ، زیبایی و آرامش در خانه ی شما شود .

  • هزینه فرش دستباف

هزینه فرش دستباف بخاطر دوام قابل توجه آن به مراتب بیشتر سایر فرشهاست چون آنها آثار هنری تلقی می شوند.

  • هزینه فرش نیمه دستباف

بدلیل تفاوت در اندازه ، ماده و طراحی ، قیمت در این نوع فرش ها با یکدیگر متفاوت است . دلیل این تفاوت خودکار بودن طراحی آن می باشد .

  • هزینه فرش ماشینی

فرش های ماشینی به دلیل تولید انبود و تهیه به وسیله ماشین آلات صنعتی ، از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار است .

با تشکر

منبع : Nasaji.com

⇒ سایر مطالب ⇐