حفظ اصالت فرش دستباف ایرانی با سامانه هوشمند

حفظ اصالت فرش ایرانی با طراحی سامانه هوشمند تایید فرش دستباف ایرانی

امیرحسین روشن ضمیردانش آموخته کارشناسی ارشدمهندسی فناوری اطلاعات وهوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر و بنیان گذار و مدیرعامل استارتاپ :

هدف ما در این تیم، به‌کارگرفتن فناوری‌های دیجیتال به منظور شناسایی، حفظ و تقویت اصالت فرش دستباف ایران است.

حفظ اصالت فرش دستباف

او افزود: متاسفانه امروزه کپی برداری از طرح‌های فرش دستباف ایران در کشور‌هایی مانند پاکستان، هند، نپال و حتی چین اتفاق افتاده است.  تقلب در مورد اصالت و کیفیت آن به این هنر دیرپا و ارزشمند لطمه جدی وارد کرده است. ازاین رو بکارگیری فناوری‌های دیجیتال ازجمله اینترنت اشیاء،بلاکچین و پردازش تصویرمی تواند کاربرد ویژه ای داشته باشد . این طرح توسط استارتاپ چمروش در حال طراحی و پیاده سازی است.

وی افزود: طراحی نوآورانه برای یکپارچه سازی این فناوری‌ها به گونه‌ای است که مانع انجام تقلب در مورد محل تولید فرش می‌شود. ازطرفی فرش اصالت دار و تاریخچه دار را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند.‌

بیش از ۳۰ محقق، متخصص، کارشناس داخلی و خارجی در این پروژه نوآورانه و ملی مشارکت می‌کنند.

روشن ضمیر تاکید کرد: هدف از این اختراع اصالت بخشیدن به فرش دستباف ایرانی و تشخیص فرش‌های تقلبی است به این صورت که اینترنت اشیاء مبدا تولید فرش را شناسایی کرده و به همراه روایتی از بافت آن ذخیره و در دفتر کل الکترونیکی ثبت می‌کند.

پردازش تصویر الگوی بافته شده فرش را با استفاده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌کندتا هویت و اثر انگشت دیجیتالی فرش را تولید کند که برای هرفرش دستباف کاملا انحصاری است .

نهایت بلاکچین روایت و هویت دیجیتالی فرش را در یک سیستم غیر متمرکز ثبت می‌کند به طوری که صحت این اطلاعات غیر قابل تغییر بوده و به وسیله اپلیکیشن موبایل قابل راست آزمایی است.

وی افزود : با بیان اینکه این سامانه ارزش ذاتی فرش دستباف اصالت دار را تقویت می‌کند، از شش مزیت دیگر این طرح اشاره کرد که عبارتند از  : 

  1. اثبات مبدأ تولید فرش توسط اینترنت اشیاء،
  2. امکان ادعای مالکیت بر فرش توسط بلاکچین،
  3. ایجاد وفاداری در مشتری توسط برنامه تلفن همراه،
  4. تأکید بر منحصر به‌فرد بودن با استفاده از پردازش تصویر،
  5. تأیید اصــالت و قدمت فرش توسط اثــر انگشت دیجیتالی،
  6. افزایش ارزش فرش با ایجاد اعتماد و تهیه روایت و سابقه فرش

باتشکر

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

⇒ سایر مطالب ⇐