مهلت استفاده از امهال تمدید شد

مهلت استفاده از امهال بدهی تولیدکنندگان

رییس کل بانک مرکزی گفت: مهلت استفاده از شرایط ویژه امهال بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ تمدید شد .

 عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: به تقاضای برخی از واحدهای تولیدی که دارای مطالبات معوق هستند و نتوانسته بودند در فرصت تعیین‌شده از شرایط ویژه تمدید بدهی خود بهره‌مند شوند شورای پول و اعتبار مهلت استفاده از این فرصت امهال بدهی را تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تمدید کرد.

وی افزود:بر اساس این مصوبه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند مطالبات واحدهای تولیدی را که تمام یا بخشی از آن غیر جاری شده است به درخواست آنها برای یک بار و حداکثر به مدت پنج سال با اخذ هفت و نیم درصد از میزان بدهی و با تنفس شش ماهه امهال کنند .

همچنین سازوکار اجرایی این اقدام در چارچوب روش‌های امهال بانک‌ها و موسسات اعتباری است که در شهریور سال گذشته به شبکه بانکی ابلاغ و از ابتدای امسال لازم‌الاجرا شده است.

با تشکر
مطالب مرتبط : مشوق های صادراتی

جهت مطالعه بیشتر : 

امهال و استمهال بدهی چیست؟

امهال بدهی : مهلت دادن به بدهکار جهت بازپرداخت بدهی می باشد که در این جریمه تاخیر نیز لحاظ نمی شود.

استمهال بدهی:استمهال بدهی نیزنوع دیگری از مهلت دادن می باشد که اصل فرع و جریمه های مشتعمل، یک تکه شده و در قالب وام یا بدهی جدید با عقد قرارداد جدید تمدید می شود. البته ناگفته نماند که معنی دو واژه فوق الذکر از نظر لغوی یکی بوده (مهلت دادن) و در عرف مالی به شکل تعریف مذکور استفاده می شود. همچنین تعریف دو واژه ی فوق به صورت عرف بوده و قانون و استاندارد خاصی نداشته و در برخی از موارد به ویژه در قراردادهای بانکی و غیره تعریف های دیگری را نیز از استمهال دیده ایم که البته منظورمان از تعریف های مختلف به این معنی که مثلا بعضی ها استمهال را مهلت به همراه بخشودگی جرائم و … نیز تعریف می کنند.

استمهال بدهی بانکی : آن بخش از بدهی های ارزی و ریالی طبقه بندی شده در سرفصل سررسید گذشته و معوق بر اساس دستورالعمل طبقه بندی بانک مرکزی با موافقت بانک ها و موسسات را می توان حداکثر برای ۵ سال آن هم صرفا برای یک دوره استمهال نمود.

⇒ سایر مطالب ⇐