مشکلات صنعت نساجی ایران

مشکل صنعت نساجی،واردات پنبه نیست

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران واردات پنبه ، مشکل صنعت نساجی نیست 

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران آقای علیرضا حائزی :

واردات سالیانه حدود۱۰۰ هزار تنی پنبه و صرف هزینه بیش از یکصد میلیون دلاری مشکل صنعت نساجی نیست. در حالی که فقط برای چادر مشکی سالیانه ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری وجود دارد . سال های گذشته اقدام های خوبی برای استفاده از توان داخلی در این حوزه انجام شد .

مشکل آنجاست که نتوانسته‌ایم از امکانات موجود در کشور به‌خوبی استفاده کرده و درآمدزایی و ارزآوری داشته باشیم . چنانچه درکشور به تولید پنبه پرداخته شود ، بهتر است و پیامد صادرات را هم به دنبال دارد .

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت خانم افسانه محرابی :

ریسندگی‌های کشور با ظرفیت کامل درحال کارکردن هستند و سال گذشته۴۷ الی ۴۸هزارتن افزایش ظرفیت ریسندگی در پنبه داشتیم. واحدهای ریسندگی به خوبی فعالیت دارند و ظرفیت مصرف پوشاک کشور نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته ۱۲۰ هزار تن پنبه نیازداشتیم، توضیح داد:با افزایش ظرفیتی که انجام شد، در پایان سال گذشته طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی به بهره‌برداری رسید، ۹۸ هزار تن پنبه وارد شد و حدود ۶۰ هزار تن پنبه داخلی به شکل کامل مصرف شد.

بنگلادش و توفیق در صنعت پوشاک

حائری معتقد است : بنگلادش بدون زیرساخت‌های مناسب آب، برق، گاز، بنادر و … ، سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار ارزآوری از محل صادرات پوشاک داشت . این کشور سالیانه حدود یک میلیون تن پنبه وارد می‌کند که ارزبری ۱.۵ تا ۱.۶میلیارد دلاری دارد، اما توانسته با برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری خوب با همه کشورهای جهان و انجام سرمایه‌گذاری مشترک با آنها، به اشتغال‌زایی و ارزآوری بسیار خوبی در این صنعت برسد. امروزه ۹۰ درصد صادرات این کشور را پوشاک تشکیل داده و به اندازه صادرات غیرنفتی کشورمان از پوشاک ارزآوری دارد.

امکان صادرات ۵ میلیارد دلاری صنعت نساجی

وی تصریح‌ کرد: چنانچه به صنعت نساجی اجازه داده شود که به شکل رقابت‌پذیر کار کرده و منابع ارزی مورد نیاز آن تامین شود؛سالیانه با احتساب واردات ماشین آلات بین دو تا ۲.۲ میلیارد دلار است می‌تواند سالیانه بین چهار تا پنج میلیارد دلار صادرات داشته باشد. این در حالی است که پارسال پیش از شیوع کرونا صادرات صنعت نساجی به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده بود که به نظر می‌رسد این روزها به نصف این میزان کاهش یافته باشد.

وی گفت: ایران از نظر تولید محصولات پتروشیمی خودکفاست. عرضه این محصولات بگونه ای است ماده های اولیه این صنعت، به خوبی به دست فعالان آن نمی‌رسد. براساس اعلام مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، ۵۰ هزار تن به ظرفیت صنایع ریسندگی کشور اضافه شده که با در نظر داشتن تولید ۲۳۰ هزارتن سال ۹۸، حداقل ۳۰۰ هزار تن نخ تولید می‌شود.این میزان بازار را بطور کامل اشباع خواهد کرد، هر چند واردات نخ نیز ممنوع نیست. بنابرسیاست ممنوعیت واردات ،این صنعت را از رقابت دور کرده و آن را به یک صنعت محلی تبدیل می‌کند.

حائری گفت:هرکیلوگرم پنبه دربازارهای جهانی بین ۱.۵ تا ۱.۶دلارقیمت داردو براین اساس هرکیوگرم نخ درنهایت بایدحداکثر۷۰تا۸۰ هزار تومان به دست تولید کننده برسد. اینکه چطور به قیمت ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد، جای پرسش است.

وی تاکید کرد: باید صنایع‌ را توانمند ساخت تا بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، در حالی که در سال‌های گذشته راهی به جز تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی برای حمایت از صنایع بلد نبودیم.

حائری تصریح‌کرد: امروز مشکل صنعت نساجی،واردات پنبه نیست، بلکه مشکل ما مکانیزاسیون، بالا بودن قیمت تمام شده است. 

۹۰ درصد واردات از ازبکستان

حائزی خاطرنشان‌کرد: اکنون حدود نیمی از پنبه مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود. کشور ازبکستان سهم ۹۰ درصدی واردات ایران را به خود اختصاص داده و در عین حال تاجیکستان، ترکمنستان، هند و پاکستان، سایر کشورهای مبدأ واردات این محصول را تشکیل می‌دهند. هرچند پنبه ازبکستان مرغوبیت بالاتری نسبت به پنبه ایرانی ندارد، اما این کشور محصول پنبه خود را در استانداردهای جهانی می‌فروشد.

ایشان افزود: امروز در جهان، بسته‌بندی جزو محصول پنبه محسوب نمی‌شود. درکشورما عدل،گونی و مفتول دور آن را همراه با محصول حساب می‌کنند که سه درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد.

“عدل”: پنبه در بسته‌های بزرگی که عدل نام دارد.

کارخانجات قدیمی پنبه پاک کنی با دقت بیشتر کار کنند 

حائزی گفت : کارخانه های پنبه پاک‌کنی کشور بسیار قدیمی شده و همواره سه تا چهار درصد وزن پنبه داخلی را ناخالصی‌ها تشکیل می‌دهد که کار ریسندگی را سخت کرده و تولید نخ را دشوار می‌کند. در حالی است که پنبه ازبکستان ناخالصی نداشته و ظریف‌تر است. وجود “الیاف غریبه” دربسته بندی ها باعث می شود تا این الیاف رنگ نگیرد و در زمان تبدیل به پارچه و رنگ‌رزی، خطوطی به درازای دو تا سه متر در پارچه رنگ نگرفته و باطل شود.

“الیاف غریبه”: بسته‌بندی پنبه با پارچه‌های پلی‌پروپیلن انجام می‌شود که در برخی موارد با پنبه قاطی شده و تبدیل به نخ می‌شود که به آن الیاف غریبه اطلاق می‌شود.

حائری یادآور شد: سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن کمبود پنبه در کشور وجود دارد که باید از محل واردات تامین شود.  تعرفه فعلی واردات این محصول پنج درصد است که تعرفه بسیار خوبی برای صنایع نساجی است. 

وی اضافه کرد:  سال های گذشته در ۶ ماهه نخست سال که پنبه داخلی وجود نداشت، تعرفه‌ها را کاهش می‌دادند تا واردات انجام شود، اما در ۶ ماهه دوم سال به دلیل برداشت پنبه داخلی تعرفه‌ها به ۱۰ درصد افزایش می‌یافت.

باتشکر

منبع خبر : سایت نساجی  امروز

مقالات مرتبط : چالش صنعت نساجی

⇒ سایر مطالب ⇐